Ieder bedrijf krijgt er weleens mee te maken, werknemers die zich ziekmelden. In de meeste gevallen zijn deze werknemers binnen enkele dagen weer te vinden op hun vertrouwde werkplek, echter zijn er ook sommige gevallen waarbij dit niet het geval is. Deze werknemers zijn namelijk gedurende een langere periode afwezig. Dit kan allerlei verschillende redenen hebben, maar wat kunt u er als werkgever aan veranderen/ tegen doen? Naast het praten met de desbetreffende werknemer(s) over waar zij precies last van hebben en hoelang zij denken uit de roulatie te zijn, kunt u als werkgever er ook voor kiezen om een specialist op het gebied van verzuimmanagement in te schakelen en de specialist deze taak op zich te laten nemen. Hiervoor moet u bij een arbodienstverlener zijn. Een arbodienstverlener neemt namelijk het grootste gedeelte van het verzuimmanagement op zich en ook de begeleiding die nodig is om (langduriger) zieke werknemers weer moeiteloos te laten re-integreren in het bedrijf en hun oude, vertrouwde functie. Een arbodienstverlener beoordeelt of een werknemer arbeidsongeschikt is, hoelang het herstel gaat duren, bepaalt of de werknemer zijn/ haar eigen werk kan doen of aangepast werk kan doen, schat het re-integratietraject gaat duren en stelt een probleemanalyse op. Indien een werknemer arbeidsongeschikt blijkt te zijn of niet meer in staat om het werk bij uw bedrijf te vervullen/ uit te voeren, dan kunt u de werknemer een speciaal traject aanbieden waarbij hij of zij gecoacht en klaargestoomd wordt om (betaald) op zoek te gaan naar een andere werkgever. Dit traject staat bekend als outplacement. Tijdens een outplacementtraject zal de werknemer vier diverse fasen doorlopen in de zoektocht naar een nieuwe werkplek. De eerste fase is het verwerken van het ‘ontslag’. Al het onrecht dat de werknemer, in zijn of haar ogen, hem of haar is aangedaan door de werkgever en de gevoelens die daarbij horen, worden besproken en zodoende achter zich gelaten. In de tweede fase wordt er een zelfonderzoek uitgevoerd door de werknemer om erachter te komen wat hij/ zij echt wilt bereiken, waarom hij/zij dit wilt bereiken, wat zijn of haar kwaliteiten zijn en wie hij of zij zelf precies is. In de derde fase worden alle aspecten van een sollicitatieprocedure geoefend en kritisch verbeterd en tot slot begint, in de vierde fase, de zoektocht naar een nieuwe werkgever pas echt door te solliciteren op openstaande vacatures. |
http://loopbaannederland.nl |