Look up in wonder
Image default
Arts / Photography

Het gebruik van kartonnen dozen als communicatiemiddel

De belangrijkste functie van de verpakking, c.q. kartonnen dozen, is ongetwijfeld de bescherming van het product tijdens opslag en transport. Als communicatiemiddel mogen ze echter zeker niet worden onderschat. Het is een kwestie van emotionele aantrekkingskracht. Ongeveer 70 % van de aankoopbeslissingen wordt spontaan genomen op het verkooppunt. De verpakking is vaak de doorslaggevende factor.

Verpakkingseisen kartonnen dozen in marketing

Het verpakkingsontwerp van kartonnen dozen heeft een grote communicatieve betekenis. Het kan immers minstens vier van de vijf menselijke zintuigen aanspreken. Met zoveel vergelijkbare producten in de winkels moeten fabrikanten zich met de verpakking zelf onderscheiden van de concurrentie. Daarom is een doordachte verpakkingsstrategie, aangepast aan de respectievelijke doelgroep en geschikt voor het product, natuurlijk aan te bevelen.

De kartonnen doos als communicatiemiddel

De verpakking communiceert altijd en overal met de consument. Het begint met het lopen door de schappen van de supermarkt, gaat verder door het product thuis te openen en eindigt met het in de afvalbak te gooien. Verschillende zintuigen kunnen worden aangesproken.

Het oog

De communicatie van de verpakking begint al bij het lopen door de schappen van de supermarkt. Van alle kanten roepen de producten “Koop me! De verpakking is als het ware de visuele verschijning. Want het eerste wat de potentiële koper waarneemt zijn kleuren en vormen. Hoe opvallender hoe beter je je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Ook hier bestaat de mogelijkheid om de naamsbekendheid te vergroten door middel van een overeenkomstige optische herkenningsfunctie. Dit kan door de kleur en/of de verpakkingsvorm.

Het gevoel van aanraking

Verpakking als communicatiemiddel is een belangrijke reden voor klanten om te kopen en opnieuw te kopen. Terwijl het visuele aspect een grotere rol speelt bij spontane aankopen in winkels, is de haptische waarneming vaak de belangrijkste factor bij de beslissing om een product herhaaldelijk te kopen. Verschillende methoden stellen fabrikanten in staat om hun verpakkingen te verfijnen om een bijzondere emotionele ervaring voor hun klanten te creëren. Afhankelijk van het product wordt de verpakking – met name de vouwdozen – meerdere malen thuis gebruikt.

Neem gerust contact op met de professionals van de Dozenhal om te bespreken welke mogelijkheden zij voor u hebben.

Bekijk hier de kartonnen dozen.